Tuesday 26 July 2011

jom masak-masak...

salam..halloww u allz...how are u today??

hope shat2 la... arini aku nk share one of my favourite activity kt mase lapang..hehe..ce teka..pe yang aku suke wt time mase lapang ni? ha...dari korang duk pening2 kepala pikir jawapan...xpe la... aku kasik jawapannye ek..aku ni kalu de mase terluang aku suka main masak2..bukan masak2 pakai pasir u'allz...sowi ek..not my taste tau..haha..ni masak betul2 la...paling aku suka masak sumthing2 yng berkaitan dengan bidang pastry..buat2 kek..buat puding dan sebagainya...dolu2 aku pernah buat kek coklat kukus.. first2 buat tu x brape nak naik mane..kempis je..2nd trial da jadik santek da...hehe..suke2..dan dengan kek coklat kukus tu la menjadi hidangn di hari raya (dengan hidung yang kembang.. hehe)..xpayah da nk order2 kat kedai lagi kan...hehe..tapi arini aku bukan nak share resepi kek coklat aku tu...tp aku nak share resepi kerabu..tetiba je aku rase nk makan SOM TAM ni..korang musti tau kan makanan tersebut..bagi yang tak tau..SOM TAM tu sejenis kerabu yang berasal daripada THAILAND.. SOM TAM ni aku pernah cube time pegi ke thailand..sedap gak..bahan-bahan utama dia adalah betik muda..walau aku dengan sedaya upaya  menahan air liur aku dari meleleh..aku tetap nk share resepi SOM TAM ni..enjoice...

Bahan-bahan


1/2 biji betik masak (tidak ranum) - diparut
7 tangkai kangkung- dipotong
6 batang kacang panjang - dipotong
1 sudu makan gula Melaka
1sudu teh cuka
8 biji cili padi - ditumbuk (A)
1/2 sudu makan udang kering - ditumbuk (A)
2 sudu makan udang kering - ditumbuk (A)
Garam & gula pasir secukup rasa

Cara membuat
  1. letak betik di dalam mangkuk besar. Masukkan bahan (A) dn ikacau rata
  2. kemudian masukkan gula Melaka, gula pasir, garam dan cuka. gaulkan hingga sebati.
  3. hidangkan dengan kangkung dan kacang panjang





No comments:

Post a Comment